امروز: دوشنبه، 28 مرداد 1398
04/14 1397
ضرورت گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از تمرین

مدت گرم کردن با توجه به عوامل زیر تعیین می گردد

ضرورت گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از تمرین

ضرورت گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از تمرین
قسمت سوم
مدت گرم کردن با توجه به عوامل زیر تعیین می گردد
۱_ شرایط محیطی
هر قدر هوا سردتر باشد مدت گرم کردن باید بیشتر باشد، بنابراین در مناطق و فصل های گرم یا معتدل مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هوای سرد ۱۵ تا ۲۵ دقیقه توصیه می شود.البته باید گفت نمی توان زمان دقیقی در نظر گرفت زیرا سایر شرایط نیز در مدت زمان گرم کردن بدن تأثیر گذار خواهند بود.
۲.لباس ورزشکار
میزان پوشش و لباس ورزشکار بر مدت گرم کردن مؤثر است، بنابراین بهتر است ورزشکار در هنگام سردی هوا با لباس گرمکن به نرمش بپردازد تا بدنش بهتر و سریع ترگرم شود و همچنین می تواند در هنکام تمرین یا مسابقه از تعداد لباس خود بکاهد اما باید پس از تمرین یا مسابقه دوباره گرمکن به تن کند.
۳.میزان آمادگی فرد
هر قدر آمادگی فرد بیشتر باشد مدت گرم کردن کمتر است و اما ورزشکاران قهرمان نیز از اهمیت گرم کردن نباید غافل باشند.
۴.نوع تمرین
هر چقدر مدت تمرین اصلی بیشتر باشد، مدت گرم کردن نیز باید بیشتر باشد.
۵.سن
با افزایش سن، نرمش و انعطاف پذیری کاهش می یابد بنابراین باید به مدت گرم کردن کردن افزود.
۶.مقدار آسیب دیدگی
اگر ورزشکار سابقه آسیب دیدگی و ضرب دیدگی دریک ناحیه خاص داشته باشد لازم است آن را بیشتر گرم کند.
۷. شدت گرم کردن
شدت گرم کردن به میزان آمادگی فرد بستگی دارد.برای مثال گرم کردن کافی از نظر مدت شدت برای قهرمان شنای المپیک باعث خستگی و درماندگی شناگر عادی و تفریحی می شود.

تهیه شده توسط دکتر فرهاد رحیمی-پژوهشگر و کار آفرین ورزشی
دسته بندی: مقاله
بازدیدها: 626 نظرات: 0 نویسنده: torki

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود