امروز: یکشنبه، 7 آذر 1400
06/27 1400
تفاوت سونا خشک و بخار چیست؟

تفاوت سونا خشک و بخار چیست؟
در سونا خشک، درجه حرارت بین ۸۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد است. ولی در سونای تر به ندرت از ۵۰ درجه تجاوز می کند. سونای بخار حداکثر درجه رطوبت را دارد. به علت اختلاف در میزان رطوبت هوا سونای تر بعد از سونای خشک پیشنهاد می شود.

سونا بخار: بنا بر تحقیقات کلینیکی بخار آب که به طور معمول از آب لوله کشی است دارای مواد شیمیایی مانند کلر، فلورید، فلزات سنگین بوده که از طریق پوست جذب بدن می‌شوند، پس استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم.
سونای خشک:تعرق در این سونا نسبتاً مناسب است، کمک به دفع سموم تجمع یافته زیر پوست، افزایش گردش خون و دمای بدن می‌نماید و همچنین باعث باز شدن منافذ پوست می‌گردد، استفاده از این نوع سونا هفته‌ای یک الی دو بار برای سلامت انسان بسیار مفید است.


فواید سونا بر بدن چیست؟
بسیاری از افرادی از فواید سونا بر لاغری اطلاع دارند، اما فواید آن تنها به این مورد ختم نمی‌شود و موارد بی‌شمار دیگری نیز وجود دارد که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد.



۱- گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد
تحقیقات نشان می‌دهد گه گردش خون در افراد سالمند با نشستن در سونا بهتر خواهد شد. این تاثیر را در دست و پا به خوبی می‌توان احساس کرد.

۲- میزان فشار خون را کاهش خواهد داد
نشستن در سونا باعث می‌شود که هورمونی به نام آلدسترون در بدن ترشح شود که باعث بهبود عملکرد قلب شده و همچنین فشار خون را در بدن تنظیم می‌کند. و به همین دلیل شما احساس آرامش خواهید کرد.



۳- میزان استرس را کاهش خواهد داد
بودن در اتاق بخار می‌تواند تولید هورمون کورتیزول در بدن را نیز کاهش بدهد. کورتیزول هورمونی است که میزان استرسی که احساس می‌کنید را کنترل می‌کند. وقتی سطح کورتیزول افت می‌کند، شما بیشتر احساس آرامش و ریلکس بودن می‌کنید.
۴- گرفتگی بینی را کاهش می‌دهد
سونای بخار محیطی است که ترشحات تنفسی را گرم کرده و تنفس عمیق را ممکن می‌کند. در نتیجه گرفتگی‌های ریه و سینوس‌تان باز شده و بهتر تنفس می‌کنید. مطالعات انجام شده نشان داد، کودکانی که دچار عفونت‌های تنفسی بودند، بعد از بخار درمانی سریع‌تر درمان شدند. همچنین اگر تب دارید از سونا استفاده نکنید.
۵- سلامت پوست را تضمین می‌کند
سلامت پوست یکی از فواید سونا است. ما هر روزه در معرض آلاینده‌های محیطی هستیم و تمام این سموم می‌توانند زیر پوست ما تجمع کنند. اتاق بخار به شما کمک می‌کند این مشکل را حل کنید چون باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود و در نتیجه پوست شفاف‌تر، روشن‌تر و سالم‌تر می‌شود.



۶- بهترین ریکاوری بعد از ورزش است
دردی که بعد از تمرین احساس می‌کنید، درد عضلانی تاخیری می‌گویند. ورزشکاران حرفه‌ای مدتهاست که می‌دانند گرما درمانی به ریکاوری بعد از تمرین کمک می‌کند. گرما می‌تواند به اعماق بافت عضلانی نفوذ کرده و این درد را تسکین بدهد که این یکی از فواید سونا خواهد بود.

۷- سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد
انواع گوناگون آب درمانی برای تقویت سیستم ایمنی مفید هستند و اتاق بخار هم از این اصل مستثنی نیست. قرار دادن بدن در معرض آب گرم، لوکوسیت‌ها (گلبول‌های سفید خون) را تحریک می‌کند. نشستن در اتاق بخار زمانی که در بحبوحه‌ی مبارزه با سرماخوردگی هستید، مطمئنا اولین اقدام دفاعی شما نمی‌تواند باشد اما شواهد نشان داده که بخار می‌تواند عفونت در حال آماده سازی را نابود کند، بنابراین یکی دیگر از فواید سونا تقویت سیستم دفاعی بدن است.
۸- باعث افزایش چربی سوزی می‌شود
عرق کردن در اتاق بخار، ابزاری برای کاهش وزن فوری نیست. هر وزنی که در سونای بخار از دست می‌دهید، وزن آب است و نیاز دارید با نوشیدن مایعات، آب از دست رفته از بدن را جایگزین کنید تا دهیدراته نشوید. اما استفاده از سونای بخار به طور مرتب به منظور راهی برای کالری سوزی، تنها در کنار رژیم غذایی درست و روتین ورزشی مفید خواهد بود.

تفاوت سونا خشک و بخار چیست؟

۹- انعطاف پذیری را بیشتر می‌کند
گرم کردن بدن قبل از ورزش برای پیشگیری از آسیب ضرورت دارد. استفاده از سونای بخار به عنوان بخشی از گرم کردن بدن می‌تواند به شما کمک کند حرکت پذیری‌تان را حین فعالیت‌هایی چون دویدن، پیلاتس و یوگا افزایش دهید. مطالعه‌ای این تاثیرات را مورد ارزیابی قرار داد. قبل از فعالیت، به مفصل زانو گرما داده شد و نتیجه اینکه، این مفصل انعطاف پذیری بیشتری پیدا کرد و ریلکس‌تر بود. همچنین یکی از فواید سونا کاهش خطر مصدوم شدن است. اما بازهم بدون دستور پزشک به سونا نروید.

دسته بندی: مقاله
بازدیدها: 119 نظرات: 1 نویسنده: szamani
میهمان
پاسخ 27 شهریور 1400 17:39 فرهاد
بسیار عالی 

بسیار مفید و اموزنده

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود